vrijdag 26 oktober 2012

Interview met Jeffrey Wijnberg


 

 

 

 

 

 

 

 

HOE HET NIET MOET                 Interview met Jeffrey Wijnberg


 

Al vele boeken heb ik van de schrijver/psycholoog Jeffrey Wijnberg gelezen In zijn boeken en columns weet hij op een humoristische, droge, interessante  en goed onderbouwde wijze de psychologie te verkopen. De laatste jaren propageert hij vooral de provocatieve therapie, die ervan uitgaat dat je een ezel aan zijn staart moet trekken, als je wilt dat hij vooruit komt. Titels van zijn hand, zoals “Succes is ook niet alles”, “ “De Lachende Therapeut” en “In het diepste van de ziel is niets te zien” zijn veelzeggend. Al vaker kiezen traditionele ‘humhumtherapeuten’ voor de soms shockerende, directe, verwarrende en vaak lachwekkende uitdagingen van de provocatieve therapie. Zowel patiënt als therapeut zijn bij deze nieuwe therapievorm -mits met liefde gepresenteerd- gebaat.

Vijf minuten voor aanvang van mijn interview met Jeffrey Wijnberg komt hij op een brommer vrijwel onherkenbaar aangereden. Al snel wordt mij een kop koffie aangeboden en spreken we af om elkaar te tutoyeren. Voordat we beginnen overhandig ik hem een doos met Belgische bonbons, omdat ik in één van zijn boeken gelezen heb dat hij niks van wijn en andere alcoholische dranken moet hebben. (What’s in a name?)  Waarop hij reageert met: “Soms zet ik wel eens persoonlijke dingen in mijn boeken, die mijn vrouw niet zo leuk vindt. Maar dit kan er dus ook gebeuren.”

 

·       Dilemma’s:

Het allerergste moet nog komen (Schopenhauer)    of        Er komen betere tijden

Overspel                                                                    of        uitstel

Succes in de liefde                                                   of        succes in het werk

Muziektherapie                                                       of        lachtherapie

 

·       Heeft de kennis die je in de loop der tijd hebt opgebouwd als psycholoog je gelukkiger gemaakt? Ja, als je hoort wat voor zonden mensen allemaal begaan, dan word je je vooral bewuster van de gevolgen van bijvoorbeeld overspel en je ziet hoeveel ellende dit met zich mee brengt. Je krijgt continu van patiënten voorgeschoteld hoe het niet moet.

·       Hoe denk je over de theorieën van de geluksprofessor Ruut Veenhoven? Als de 3 gebrekbehoeften uit de piramide van Maslow vervuld zijn is welvaartstoename slechts een dunne slagroom op de taart? Ja, dat is de bekende theorie dat als je boven de 70.000 euro verdient je geluk niet meer echt lijkt toe te nemen bij een grotere welvaartstoename. Heel extreem rijke mensen worden bestookt door profiteurs en afgunstige mensen. Daarnaast neemt bij hen ook de angst toe hun geld te verliezen.

·       Als je jouw arbeidstijdverdeling in percentages zou moeten weergeven? Hoe zou je dat doen: workshops, boeken schrijven, provocatieve therapie aan patienten, misschien mis ik nog een component. Wat bevalt je daarbij het beste? 70 % therapie, 20 % workshops en 10 % boeken en columns schrijven. Met deze verdeling ben ik extreem tevreden. Een dag in de week werk ik in het diaconessenziekenhuis in Meppel op de afdeling psychiatrie. Frank Farrelly heeft de provocatieve therapie ontwikkeld door te experimenteren bij  psychiatrische patiënten, daarom is het extra leuk dat mij nu ook deze gelegenheid geboden wordt.

·       Hoe zou je willen dat je leven er over 10 jaar uitziet? Hetzelfde. Hoe denk je dat je leven er over 10 jaar uitziet? Met een glimlach op zijn gezicht: “hetzelfde”. Heel veel van mijn succes heb ik aan mijn vrouw te danken. Zij is scherp, intelligent en zorgt ervoor dat ik mijn werk met liefde kan doen. Nooit heb ik er van gedroomd op al die gebieden zo veel succes te mogen ervaren.

·       Hoe kijk je terug op de therapeutische sessies op TV  (Angela & Co.)? Met zeer positieve gevoelens. Je krijgt een unieke kans om überhaupt zo’n programma te maken. Ik heb nooit geweten dat het zo leuk was om 30 maal achter elkaar zo’n live show te doen op TV en daarbij was het erg plezierig samen te werken met een Tv-ploeg. Pas aan het eind hadden we in de gaten dat het niet zo overkwam als het moest. Uiteindelijk hadden we wel de juiste formule. Veel mensen uit het publiek dachten: “Goh, wat is die Wijnberg een klootzak”. In de provocatieve therapie stap je tenslotte in de rol van de advocaat van de duivel  Je bent dan die rare, vervelende man. Als je vooraf het publiek beter informeert over provocatieve therapie en over de problemen van de patiënt, was het nog beter uit de verf gekomen. Zo vind ik de formule van Dr. Phil ook ijzersterk, zoiets zou ik ook nog wel in Nederland willen doen. Bij Dr. Phil wordt eerst getoond hoe het niet moet en daarna hoe het wel moet.

·       Je  schrijft in één van jouw boeken dat het incasseren van tegenslagen mensen tegenwoordig iets minder makkelijk afgaat. Mensen bewegen zich sneller en makkelijker naar de psycholoog. Wat vind je daarvan?  Dat zo iemand naar mij toekomt, daar kan ik natuurlijk niks tegen hebben. En Hans, natuurlijk vaar ik daar wel bij. Je moet het bij zo iemand duidelijk krijgen dat hij het zelf als een probleem ervaart en niet krijgt opgedrongen door zijn omgeving. Een patiënt doet heel erg veel moeite om zijn probleem herkend te krijgen.

·       In “Tough Love” beloof je jouw zoon Robbie dat als hij alle cijfers op zijn eindexamenlijst hoger scoort dan een 8 een sportauto. Hij stond toen een 7,8. Hoe is het afgelopen? Hij heeft zijn examen afgesloten met een 7,9. Mijn vrouw was het overigens absoluut niet mee eens dat ik hem deze belofte had gedaan. Later heeft mijn zoon nadat hij driemaal was gezakt voor zijn rijexamen een mooi tweedehands autootje van ons gekregen.

·       Wat kun je betekenen voor leraren / mentoren en leerlingen binnen het onderwijs? Ik heb wel eens mensen vanuit allerlei beroepen laten proeven aan de provocatieve therapie. In allerlei beroepsgroepen kan men profiteren van bestaande kennis. Ook in allerlei klassesituaties kan men iets hebben aan psychologie en provocatieve coaching.

 

·       Dilemma’s:

Intern gerefereerd                           of                    extern gerefereerd

Hond                                                  of                    kat                              geen van beide

Sinterklaas                                       of                    de kerstman


Wayne Dyer                                       of                    Dr. Phil

 

·       In “Als je zegt wat je denkt” (2000) schrijf je: “Mijn hele familie is contactgestoord, dus is het logisch dat we regelmatig langs elkaar heen praten.” Gaat het de laatste tijd wat beter en kan jouw familie al beter tegen dit soort liefdevolle plaagstoten? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn vrouw en ik als psychologen reageren op familieleden. Natuurlijk kan ik het niet laten om buiten kantooruren in mijn relatie een aantal zaken te gebruiken uit de provocatieve therapie die mij goed bevallen. Bijvoorbeeld als mijn oom weer begint te zeuren over zijn vervelende vrouw  Dan stel ik uiterst serieus voor om nu eindelijk toch die rechtzaak maar eens te beginnen.

·       In welk percentage van de provocatieve sessies met mensen die zelfmoordplannen hebben wordt er gelachen? Als mensen expliciet zelfmoordplannen hebben, ben ik zelfs verplicht om meteen de crisisdiensten in te seinen. Je neemt dus onmiddellijk maatregelen. Deze mensen mag ik niet gewoon laten gaan. Depressieve patiënten zijn nou niet de leukste mensen om in je praktijk te hebben. Depressieve klachten zijn overigens erg goed behandelbaar. Het is moeilijk om het leuk te hebben met hele zware klanten. Ik heb ook een periode in mijn leven gekend waarin ik twijfelde aan de zin van het bestaan en andere zaken. De Wijnberg familie is erfelijk belast met de meest uiteenlopende psychiatrische klachten. Van nature ben ik geen tobber. Tobbers zijn vaak zwaar op de hand, maar onderscheiden zich in erg sterke mate van depressieve patiënten. Dat is hele andere koek: die kunnen het zelfs te zwaar vinden om een kopje koffie op te tillen (terwijl Jeffrey zijn kopje optilt).

·       In “De Lachende therapeut” (2001) schrijf je over het krachteloze ‘gehumhum’ in de traditionele hulpverlening. Krijg je veel reacties daarop van deze ‘humhummers’? Er zijn wel eens geluiden van kritiek.  Deze vorm van therapie roept natuurlijk een hoop kritiek en weerzin op. Zelfs één van mijn naaste collega’s en daarbij tevens mijn beste vriend is het ook niet altijd met mij eens. Ik geef dan ook af op de traditionele therapievormen, zodat de contrasten duidelijker naar voren komen. Soms wil ik wel eens doorslaan. Dat is een manier om nieuwe dingen te ontwikkelen. De groep van collega’s die mijn workshops bezoeken en enthousiast zijn is groter dan de vakgenoten die zich er tegen afzetten. Ik heb op een gegeven moment net als veel collega’s mijn lol in de traditionele therapieën verloren. Jaap Hollander heeft mij in 1982 eigenlijk bij de provocatieve therapie gehaald. Nadat ik zelf een therapeutische sessie van Frank Farrelly onderging, was bij mij het roer om.

·       Wat vind jij een hele goede schrijver op het gebied van de psychologie?

Scott Peck. Hij heeft het beroemde boek “The Road less travelled” geschreven. Het boek is vertaald in het Nederlands met de titel “De Andere Weg”.

 

·       Dilemma’s

Theo Maassen                                  of                    Youp van’t Hek

André van Duin                                of                    Hans Teeuwen

René Diekstra                                   of                    Emiel Ratelband

 

Tot slot: Welk vraag had je  nog graag gesteld horen worden ?

Wat mijn kinderen doen. Wat doen jouw kinderen?

Mijn oudste zoon doet architectonische vormgeving. Hij maakt fantastisch mooie dingen.

Mijn jongste is schrijver en studeert filosofie en heeft zo’n goede taalbeheersing dat ik hem vaak een column laat doorlezen voordat die wordt gepubliceerd.

 

Tijdens de telefonische nabespreking vermeldt Jeffrey nog met gepaste vaderlijke trots dat deze getalenteerde jongste zoon op 29-12-’05 is aangesteld als redacteur van het

 “NRC Next “.

Hans Heidanus
 

Half januari verschijnt een nieuw boek van Jeffrey Wijnberg met de titel “Ik kijk dwars door je heen”, waarin provocatieve technieken worden beschreven om mensen te doorgronden. Op dit moment is hij bezig in hoofdstuk 4 van het boek “De kunst van het kwetsen”, over hoe te overleven op het bloederige strijdtoneel van menselijke relaties. Dit boek komt in mei in de boekhandel te liggen.

Deze boeken zullen ongetwijfeld weer de moeite van het lezen waard zijn. 

 

Hans Heidanus

Twitteraccount: @hans78461890

Docent Engels, gitarist en pianist. Getrouwd met Corry, 2 dochters Anne-Meinke en Rosalinde. Interesse voor sport, psychologie en geluk.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten