zaterdag 27 oktober 2012

Lessen in Geluk


Lessen in Geluk                                       


 

Al 5 jaar geef ik in de brugklas lessen in geluk. Ook sommige collega’s hebben hier al ervaring mee. Los van het feit dat het erg leuk is om deze lessen te geven, zorgen een aantal opdrachten voor een verbetering in de communicatie tussen leerlingen en hun ouders/verzorgers. Bijvoorbeeld in de eerste les wordt de leerlingen gevraagd zichzelf een cijfer te geven voor geluk. Ook wordt dezelfde vraag aan hun ouders gesteld. Het is voor mij als leraar/mentor erg interessant om te weten welk cijfer zij zichzelf geven. Als je leerling, zoon of dochter zich zelf een onvoldoende geeft, is dat toch zeker reden om hierop in een gesprek terug te komen? Boeiend is verder dat ik na de zes lessen gegeven te hebben toch een lichte verbetering zag in de gemiddelde klassenscore.

Mocht je in deze Lessen in Geluk geïnteresseerd zijn dan wil ik je graag toevoegen als docent aan het project “Lessen in Geluk” op “It’s Learning”. Verder heb ik ook een uitgebreide collectie boeken over geluk en welbevinden. Zou je daar één van willen lenen dan kan dat natuurlijk.

Hieronder kun je lezen wat het Verwey-Jonker Instituut (dat onderzoek doet naar maatschappelijke vraagstukken) schrijft over de Lessen in Geluk en de effectiviteit ervan.

Valt geluk te leren? Docentenhandleiding en Werkboek over Lessen in Geluk

Lessen in Geluk biedt kort gezegd in zes lessen simpele technieken om leerlingen bewust te maken van geluk en hoe ze daar enige invloed op kunnen uitoefenen. Naast opdrachten en oefeningen bevat het pakket onder andere een test waarmee leerlingen hun sterke kanten kunnen ontdekken. De lessen zijn gemaakt voor mavo 2, al kunnen docenten ze zelf gemakkelijk aanpassen aan het niveau van hun leerlingen.

Lessen in Geluk is een initiatief van Jacqueline Boerefijn die met het idee een prijs won van het Hermen J. Jacobsfonds. Het Verwey-Jonker Instituut heeft samen met haar het lesprogramma ontwikkeld en geëvalueerd, in samenwerking met psycholoog Ad Bergsma en het ILO, Instituut voor de Lerarenopleiding.

Ruut Veenhoven, Hoogleraar Sociale condities voor menselijk geluk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, over Lessen in Geluk:

Valt geluk te leren?


Geluk is je goed voelen over je leven als geheel. Dat wil natuurlijk iedereen, maar niet iedereen vindt zijn leven even fijn. Geluk zit deels in de omstandigheden waarin je leeft, maar ook in wat je zelf van je leven maakt. Of je iets van je leven kunt maken zit voor een deel in je aanleg. Een ander belangrijk deel zit in vaardigheden die je kunt leren, zoals omgang met anderen en weten wat je wilt. De meeste van die vaardigheden leren we in het echte leven, met vallen en opstaan. Op school kun je er ook wat van opsteken. Hoe? Dat zul je zien als je dit lespakket hebt doorgewerkt. Word je daar echt gelukkiger van? Hieronder lees je het antwoord op deze vraag.

Ruut Veenhoven

Geluksles verbetert schoolprestaties


Artikel Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 50 (2011) 110-121

28 december 2011


De effectiviteit van zes lesuren ‘Lessen in Geluk’ (LIG) voor middelbare scholen in de tweede klas is onderzocht. Vijfentwintig tweede klassen (631 leerlingen) werden willekeurig toegewezen aan de LIG of hun reguliere mentorlessen. De hypotheses dat de lessen zouden leiden tot een verbetering van zelf gerapporteerd geluk en gezondheid werden niet bevestigd. De scores direct voor en direct na de lessen waren niet significant anders voor de experimentele en de controlegroep. De hypothese dat de lessen zouden leiden tot een verbetering van de schoolprestaties werd wel ondersteund. De kinderen die ‘Lessen in Geluk’ volgden hebben aan het einde van het jaar hogere eindcijfers dan leerlingen uit de controlegroep. We denken dat dit komt omdat de LIG veel aandacht besteedt aan het maken van positieve keuzes en dat het effect daarvan pas op de langere duur zichtbaar is geworden.

Hans Heidanus

2 opmerkingen:

  1. Beste Hans,

    Ruut Veenhoven is denk ik wel een geluks goeroe. Hij heeft geluk ook geplaatst binnen de Levenskunst. Zijn verhaal heb ik verweven binnen de levenskunst van de psychologie en filosofie op http://levenskunstactief.nl/ . Ik denk dat je daar veel aan hebt voor je lessen.

    BeantwoordenVerwijderen